Helse - og velferdsteknologi er løftet fram som et av virkemidlene for at personer som får demens kan bo lengre hjemme og utsette behovet for institusjonsplass. Men hvordan er egentlig erfaringene rundt utprøving av helse- og velferdsteknologi opp mot personer med demens?
Helse- og velferdsteknologi
Om begrepet helse- og velferdsteknologi:
«Med velferdsteknologi menes først og fremst teknologisk assistanse som bidrar til økt trygghet, sikkerhet, sosial deltakelse, mobilitet og fysisk og kulturell aktivitet, og styrker den enkeltes evne til å klare seg selv i hverdagen til tross for sykdom og sosial, psykisk eller fysisk nedsatt funksjonsevne. Velferdsteknologi kan også fungere som teknologisk støtte til pårørende og ellers bidra til å forbedre tilgjengelighet, ressursutnyttelse og kvalitet på tjenestetilbudet. Velferdsteknologiske løsninger kan i mange tilfeller forebygge behov for tjenester eller innleggelse i institusjon» (NOU 2011:11)
Det har skjedd en rekke endringer i bruken, utbredelsen og fremtidsutsiktene til det som fram til i dag har blitt omtalt som velferdsteknologi. Det er grunn til å gå gjennom begrepsbruken på nytt og prøve å sammenstille en oppdatert begrepsdefinisjon som inkluderer helsebegrepet som står så sentralt i bruken av denne type teknologi;
Helse: « Helse er en tilstand av fullstendig fysisk, psykisk og sosialt velvære og ikke bare fravær av sykdom eller lyte» (WHO, 1948)
Velferd: «Velstand og økonomisk trygghet for det store flertall av landets borgere (især som resultat av offentlig fordelingspolitikk og sosiale ytelser)» (Det Norske Akademis Ordbok)
Teknologi: «Teknologi, læren om teknikker og de tilhørende materielle produkter innenfor et bestemt område. Teknologibegrepet kan ha en praktisk og en teoretisk betydning; fundamentalt i begge betydningene er kravet om at kunnskapen skal være formålsrasjonell, det vil si anvendelig eller samfunnsnyttig» (Store Norske Leksikon)
Helse – og velferdsteknologi: På bakgrunn av det overnevnte definerer Helseinnovasjonssenteret helse og velferdsteknologi som teknikker og produkter som fremmer helse og velvære ved å utjevne forskjeller og setter brukere i fokus.
- Som gir bedre helse for alle
- Som bidrar til å redusere funksjonstap
- Som gjør flere i stand til å i større grad å ivareta egen helse
- Som ivaretar individets behov og preferanser
Hvorfor helse- og velferdsteknologi er viktig i utformingen av fremtidens helsetjenester:
Med en økende andel aldrende befolkning, økende kompleksitet og spesialisering samtidig som det er minkende grad av yrkesaktive, står velferdssamfunnet ovenfor en utfordring som ikke løses uten radikale endringer i tjenesteytelsen.
For å sikre tilgang på god helse og velferd uavhengig av samfunnslag eller bakgrunn, trengs det et ekstra fokus på bærekraftige teknologiske løsninger, som baserer seg like mye på å hjelpe de som i dag har behov, som å gi barn og unge de beste forebyggende tiltakene. Hensikten er både å øke den enkeltes egenomsorgsevne og redusere framtidens belastning på helsetjenestene.
Fremtidens helse- og omsorgsutfordringer vil kreve kompleks kompetanse i skjæringspunktet mellom teknologi og helse. Ved å både identifisere og dra nytte av ulikheten mellom privat, offentlig og aldersmessig utbredelse, anvendelse og utvikling av teknologi, er det mulig å skape synergier som kan gi umiddelbar gevinst og langsiktige gevinster.
Helseinnovasjonssenteret vil bidra til effekt av helse- og velferdsteknologi gjennom:
- Koordinere utprøving og implementering av ny Helse – og velferdsteknologi i samarbeid med eiere, samarbeidspartnere og tjenester
- Finne nye bærekraftige løsninger på nasjonale utfordringer ved å bringe teknologi inn i helse
- Se helseperspektivet i teknologien som allerede anvendes bredt både i det private samt det offentlige
- Aktivt bruke samarbeid og samskaping med ulike interessenter og miljøer for å spre erfaringer om helse og velferdsteknologi
- Samspill med kunnskaps-, forsknings- og helseaktører for å utvikle nye behovsdrevne helserelaterte teknologier gjennom forskningsdrevet innovasjon
- Hente innsikt fra alle aldersgrupper for å sikre et livsløpsperspektiv i utviklingen av fremtidens helse – og omsorgstjenester ved å tenke alle aldre
- Løfte fram og bidra til spredning av suksesshistorier
- Gjøre eksisterende råd om helse - og velferdsteknologi gjenkjennbart for kommuner og andre
- Supplere offentlige aktører som fylkesmannen, E- helse direktoratet, KS, fylkeskommunen, med tilbakemeldinger fra kommunene
Relaterte blogginnlegg: